KINESITHERAPIE

We behandelen zowel acute als chronische klachten van het bewegingsstelsel.

• pees-, spier- en ligamentaire letsels
  • rug- en nekklachten
  • schouderklachten (frozen shoulder, impingement, …)
  • sportletsels en sportspecifieke revalidatie
  • postoperatieve revalidatie
  • gangrevalidatie
  • chronische aandoeningen (MS, parkinson,…)

Jouw hulpvraag en vooropgestelde doelen staan hierbij steeds centraal. Deze worden bereikt door middel van manuele therapie, myofasciale therapie en oefentherapie. Oefentherapie vormt een belangrijk onderdeel van het herstelproces en is cruciaal ter preventie van blessures en terugkerende letsels. De onderliggende reden van klachten is vaak een tekort aan stabiliteit.

Er wordt onderzocht welke stabilisatiespieren verzwakt zijn en via een uitgebreid trainingsschema bouwen we de kracht en uithouding van deze spieren weer op. Hierna kan verder opgebouwd worden naar zwaardere krachtoefeningen en meer sportspecifieke training indien gewenst. Cardiotraining is ook een niet te missen onderdeel van het revalidatieproces. De moderne, ruime oefenzaal is dan ook één van de grootste troeven van de praktijk.

MYOFASCIALE
THERAPIE

Myofasciale pijn ontstaat door het foutief functioneren van spieren en spiergroepen en hun omliggende fascia, waardoor er triggerpunten ontstaan. Deze punten voelen aan als een gespannen zone binnenin een spier en geven zowel lokale als specifieke uitstralingspijnen. Bij myofasciale therapie worden deze triggerpunten aangeprikt met een dunne naald (dry needling).

Hierdoor ontstaat er een ontlading waarna de spanning in de spier afneemt, de pijnklachten snel verminderen en er een verbetering van de mobiliteit optreedt. De belastbaarheid van de spier kan hierna opnieuw getraind worden door middel van stabilisatie- en krachtoefeningen, houdingscorrectie en ergonomisch advies ter preventie van een terugkerend letsel.

MANUELE
THERAPIE

Bij manuele therapie wordt er op zoek gegaan naar de oorzaak van de pijnklacht en/of blokkage. Hierbij wordt het lichaam als één geheel beschouwd en wordt er verder gekeken dan de lokale klachten. Indien de oorzaak een gewrichtsdisfunctie is, wordt deze behandeld door middel van zachte manipulaties, mobilisaties of oscillerende technieken om de beweeglijkheid te bevorderen. Aangevuld met myofasciale en neurogene technieken, houdingscorrectie en oefentherapie wordt een optimaal resultaat bereikt.

ZWANGERSCHAPS-
BEGELEIDING

PRENATALE KINESITHERAPIE

Een zwangerschap is topsport. Prenatale begeleiding is dan ook van groot belang. Tijdens de prenatale sessies wordt er aandacht besteed aan:

• het behandelen van zwangerschapsgerelateerde pijnklachten (lage rugpijn, bekkeninstabiliteit,…)
  • ademhalingstechnieken
  • bekkenbodemspieroefeningen
  • stabilisatieoefeningen
  • voorlichting omtrent arbeid en bevalling
  • pershoudingen en -technieken

WAT MET SPORTEN TIJDENS DE ZWANGERSCHAP?

50% van de vrouwen stopt met sporten tijdens de zwangerschap. Toch heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat blijven bewegen tijdens de zwangerschap tal van voordelen biedt, zoals minder lage rug- en bekkenpijn, een kleinere kans op zwangerschapsdiabetes, minder kans op een verhoogde bloeddruk, minder gewichtstoename, …

Bewegen tijdens de zwangerschap leidt ook tot een vlottere bevalling, een beter mentaal welbevinden en een vlotter herstel postnataal. Wij begeleiden je graag individueel of in groep om je fysieke fitheid en core stability op een gecontroleerde manier te onderhouden. Ook indien je niet sportief bent is begeleid bewegen tijdens de zwangerschap zeker een optie.

POSTNATALE KINESITHERAPIE

Niet alleen de bekkenbodem, maar heel het lichaam heeft hard gewerkt tijdens de zwangerschap en de bevalling. De focus van de postnatale sessies ligt daarom op het algemeen herstel van het lichaam met ruimte voor individuele en (sport)specifieke doelstellingen. Vanaf zes weken na de bevalling kan je hiervoor in de praktijk terecht.

Tijdens de postnatale sessies gaat de aandacht vooral naar:

• houdingscorrectie en ergonomisch advies
  • ademhalingstechnieken
  • bekkenbodemspieroefeningen
  • diastase van de buikspieren
  • core stability
  • return to sport/sportspecifiek herstel

De oefeningen worden individueel of in groep begeleid en progressief opgebouwd. Er wordt steeds begonnen met het trainen van de bekkenbodemspieren en het opbouwen van de stabiliteit. Afhankelijk van de progressie en het doel zullen de trainingen meer sportspecifiek worden tot het gewenste niveau is bereikt.

Voor inwendige controle van de bekkenbodem verwijzen we je graag door naar een collega.

Kardinaal Cardijnstraat 18
2260 Westerlo